ঢাকা, মঙ্গলবার ১৮ জুন ২০২৪, ০৯:২৬ পূর্বাহ্ন
কারবালার মর্মান্তিক ঘটনা ও আমাদের শিক্ষা
মুফতি আ. জ. ম. ওবায়দুল্লাহ্

সমগ্র বিশ্ব মুসলিম-উম্মাহর কাছে আশুরার ঐতিহাসিক ঘটনাবলি অত্যন্ত গুরুত্বপূর্ণ। পৃথিবীর জন্মলগ্ন থেকেই আশুরা দিবসটি বিশেষ গুরুত্ব বহন করে আসছে।

কারবালা প্রান্তরে মহানবী (সা.)-এর দৌহিত্র হজরত হোসাইন (রা.)-এর মর্মান্তিক শাহাদতবরণ আশুরা দিবসকে আরও গুরুত্বপূর্ণ ও তাৎপর্যমণ্ডিত করেছে। কারবালার ঘটনা ইসলামের ইতিহাসে এক মর্মান্তিক কালো অধ্যায়। ৬১ হিজরির এ মর্মান্তিক শাহাদতবরণ মুসলিম উম্মাহর হৃদয়কে আজও ভারাক্রান্ত করে।

মর্মান্তিক ঘটনা: এ মর্মান্তিক ঘটনার সূত্রপাত হল- হজরত মুয়াবিয়া (রা.) ২০ বছর খলিফা হিসাবে রাষ্ট্র পরিচালনার পর হিজরি ৬০ সালে ইন্তেকাল করেন। তার ইন্তেকালের পর ইয়াজিদ অবৈধভাবে রাষ্ট্রীয় ক্ষমতা দখল করে। ইয়াজিদ ছিল নিষ্ঠুর, মদ্যপ ও দুষ্ট প্রকৃতির লোক। এ কারণে তৎকালীন মুসলিম বিশ্বের অধিকাংশ মানুষ তাকে ভালোভাবে মেনে নিতে পারেনি।

পক্ষান্তরে মদিনা ও কুফার জনগণ ইমাম হোসাইন (রা.)-কে খলিফা হিসাবে দেখতে চেয়েছে। এরই মধ্যে এক সময় কুফার লক্ষাধিক মানুষ ইমাম হোসাইন (রা.)-কে পত্র প্রেরণ করেন। এ পত্রে তারা দাবি জানান, সুন্নাহ পুনর্জীবিত এবং ন্যায়বিচার প্রতিষ্ঠা করতে অবিলম্বে তার দায়িত্ব গ্রহণ করা প্রয়োজন।

যদিও এ সময় হজরত হোসাইন (রা.) ইয়াজিদের অত্যাচারে অতিষ্ঠ হয়ে ইরাক থেকে চলে গিয়ে মক্কা-মদিনায় অবস্থান করছিলেন। মদিনায় অবস্থানরত সাহাবিরা এবং ইমাম হোসাইনের আপনজনরা এ সময় ইমামকে কুফায় যেতে বারণ করেন। কারণ তারা আশঙ্কা করছিলেন, ইয়াজিদের পক্ষ থেকে বাধা এলে ইরাকবাসী ইমাম হোসাইনের পক্ষ ত্যাগ করবে।

কুফাবাসীর ডাকে সাড়া দিয়ে হজরত হোসাইন (রা.) তার চাচাতো ভাই মুসলিম ইবনে আকিলকে ইরাকের সার্বিক অবস্থা পর্যবেক্ষণের জন্য পাঠান। আর বলে দেন, যদি সে পরিস্থিতি অনুকূল দেখে এবং ইরাকবাসীর অন্তর সুদৃঢ় ও সুসংহত মনে হয়, তাহলে যেন তার কাছে দূত প্রেরণ করে।

মুসলিম ইবনে আকিল কুফায় পৌঁছার সঙ্গে সঙ্গে ১৮ হাজার কুফাবাসী তার কাছে এসে ইমাম হোসাইনের পক্ষে বাইয়াত গ্রহণ করে এবং তারা শপথ করে বলে, অবশ্যই আমরা জানমাল দিয়ে ইমাম হোসাইনকে সাহায্য করব। তখন মুসলিম ইবনে আকিল ইমাম হোসাইন (রা.)-এর কাছে পত্র পাঠিয়ে জানান যে, কুফার পরিস্থিতি সন্তোষজনক, তিনি যেন আগমন করেন।

ইয়াজিদের বিরুদ্ধে কুফাবাসীর সাহায্যের প্রতিশ্রুতিতে আশ্বস্ত হয়ে হজরত হোসাইন (রা.) তার পরিবারের ১৯ জন সদস্যসহ প্রায় ২০০ অনুচর নিয়ে কুফার উদ্দেশে রওনা হন। জিলহজ মাসের ৮ তারিখে ইমাম হোসাইন (রা.) মক্কা থেকে কুফার উদ্দেশে রওনা দিয়েছিলেন।

এ খবরে ইয়াজিদ উত্তেজিত হয়ে কুফার গভর্নর নোমান ইবনে বশির (রা.)-কে পদচ্যুত করে ওবায়দুল্লাহ ইবনে জিয়াদকে কুফার দায়িত্ব প্রদান করে। ইমাম হোসাইন (রা.) যেন কোনোভাবেই কুফায় প্রবেশ করতে না পারে সে নির্দেশও দেয় পাপিষ্ঠ ইয়াজিদ।

ওবায়দুল্লাহ বিন জিয়াদ কুফায় পৌঁছে সেখানকার জনগণকে কঠোর হস্তে দমন করে এবং মুসলিম বিন আকিলকে হত্যা করে। এরপর ইমাম হোসাইন (রা.)-কে প্রতিরোধ করতে চার হাজার সৈন্যের একটি বাহিনী প্রেরণ করে।

পরিবার ও সঙ্গীদের নিয়ে ইমাম হোসাইন (রা.) ফোরাত নদীর তীরে কারবালার প্রান্তরে পৌঁছলে ইবনে জিয়াদের বাহিনী তাদের অবরোধ করে ফেলে এবং ফোরাত নদীতে যাতায়াতের পথ বন্ধ করে দেয়। হজরত হোসাইন (রা.)-এর শিবিরে পানির হাহাকার শুরু হয়ে যায়।

এ সময় হজরত হোসাইন (রা.) তাদের উদ্দেশে প্রদত্ত ভাষণে বলেন, ‘আমি তো যুদ্ধ করতে আসিনি, এমনকি ক্ষমতা দখল আমার উদ্দেশ্য নয়। তোমরা আমাকে ডেকেছ বলে আমি এসেছি। এখন তোমরা কুফাবাসীরাই তোমাদের বাইয়াত পরিত্যাগ করছ। তাহলে আমাদের যেতে দাও, আমরা মদিনায় ফিরে যাই অথবা সীমান্তে কাফেরদের বিরুদ্ধে যুদ্ধ করি। অন্যথায় ইয়াজিদের কাছে গিয়ে তার সঙ্গে বোঝাপড়া করি।

কিন্তু হজরত হোসাইন (রা.)-কে নিঃশর্ত আত্মসমর্পণ করতে আদেশ দেয় ইবনে জিয়াদ। ঘৃণাভরে এ আদেশ প্রত্যাখ্যান করেন ইমাম হোসাইন (রা.)।

মহররমের ১০ তারিখ সকাল থেকে ইবনে জিয়াদের নেতৃত্বে প্রায় ৪ হাজার ইয়াজিদ বাহিনী হোসাইন (রা.)-এর ওপর আক্রমণ চালাতে থাকে। ইমাম হোসাইন (রা.) সাথিদের নিয়ে বীরত্বের সঙ্গে যুদ্ধ করতে থাকেন। এ যুদ্ধে একমাত্র ছেলে হজরত জয়নুল আবেদিন (রহ.) ছাড়া পরিবারের শিশু, কিশোর ও নারীসহ সবাই একে একে শাহাদতবরণ করেন।

মৃত্যুর আগ মুহূর্ত পর্যন্ত ইমাম হোসাইন একাই লড়াই চালিয়ে যান। শেষ পর্যন্ত অত্যন্ত নির্মম ও নির্দয়ভাবে ইমাম হোসাইনকে শহিদ করা হয়। সীমার নামক এক পাপিষ্ঠ তার মস্তক দেহ থেকে বিচ্ছিন্ন করে ফেলে।

শাহাদতের পর ইমাম হোসাইন (রা.)-এর ছিন্ন মস্তক বর্শা ফলকে বিদ্ধ করে এবং তার পরিবারের জীবিত সদস্যদের দামেস্কে ইয়াজিদের কাছে প্রেরণ করা হয়। ইমামের খণ্ডিত মস্তক দেখে ইয়াজিদ ভীত ও শঙ্কিত হয়ে পরে।

বলাবাহুল্য যে, কারবালার প্রান্তরে সে অশুভ দিনে পাপিষ্ঠরা যে নির্মমতা ও নির্দয়তার পরিচয় দিয়েছে, তা পাষণ্ড হৃদয়েও ব্যথার সৃষ্টি করে। শাহাদতের পর হজরত হোসাইন (রা.)-এর দেহ মোবারকে মোট ৩৩টি বর্শা ও ৩৪টি তরবারির আঘাত দেখা গিয়েছিল। শরীরে ছিল অসংখ্য তীরের জখমের চিহ্ন। এ অসম যুদ্ধে একমাত্র ছেলে হজরত জয়নুল আবেদিন (র.) ছাড়া ৭০ থেকে ৭২ জন শহিদ হন।

ইয়াজিদের এ জয়লাভ বেশি দিন টিকে থাকেনি। মাত্র চার বছরের মধ্যে ইয়াজিদের মৃত্যু হয়। এর কয়েকদিনের মধ্যে মৃত্যু হয় তার পুত্রের। কারবালার এ মর্মান্তিক হত্যায় জড়িত প্রতিটি ব্যক্তি কয়েক বছরের মধ্যেই মুখতার সাকাফির বাহিনীর হাতে নির্মমভাবে নিহত হয়। এরপর ইয়াজিদের বংশের কেউ শাসন ক্ষমতা লাভ করেনি।

ইমাম হোসাইন (রা.) আজও সত্য ও ন্যায়ের প্রতীক হিসাবে মুসলিম উম্মাহর হৃদয়রাজ্যে বেঁচে আছেন। ইসলামের জন্য তার আত্মত্যাগ যুগের পর যুগ মুসলিম উম্মাহ্ শ্রদ্ধা ও ভক্তির সঙ্গে স্মরণ করবে।

তাৎপর্য ও শিক্ষা: ঐতিহাসিক কারাবালার শাহাদতের মাধ্যমে ইমাম হোসাইন (রা.) প্রমাণ করে গেলেন সত্য-মিথ্যা, ন্যায় ও অন্যায়, হক ও বাতিল কখনো এক হতে পারে না। সত্যের বিষয়ে কোনো ছাড় নয়, প্রয়োজনে শহিদ হতে হবে।

এ শাহাদতের মাধ্যমে তিনি সব সত্য সন্ধানি মানুষকে শিখিয়ে গেলেন অসত্যের কাছে, জালিমের জুলুমের কাছে কখনো মাথা নত করবে না। প্রয়োজনে জীবন দিবে, তারপরও অন্যায়ের কাছে মাথা নত করবে না।

তাই তো উপমহাদেশের প্রখ্যাত রাজনীতিক ও স্বাধীনতার বীরসৈনিক মাওলানা মুহাম্মাদ আলী জাওহার বলেছেন: ‘কাতলে হুসাইন আসল মে মর্গে ইয়াজিদ হ্যায়, ইসলাম জিন্দা হোতা হ্যায় হার কারাবালা কি বা’দ।’ মূলত কারবালায় ইমাম হোসাইনের শাহাদতের মধ্যেই নিহিত ছিল ইয়াজিদের মৃত্যু, আর প্রতিটি কারবালার পরই ইসলামের নব উত্থান ঘটে।

আমাদের উচিত এ মাসে সংঘটিত অতীত ঘটনা ও ইতিহাস থেকে শিক্ষা নিয়ে আগামী দিনের কর্মপরিকল্পনা নির্ধারণ করে দৃঢ় পদে কাজ করে যাওয়া। কোনো হারানোর বেদনায় হা-হুতাশ ও আপসোস না করে সত্যের ওপর অবিচল থাকা। সবশেষে কবির ভাষায় বলতে চাই ‘ত্যাগ চাই মর্সিয়া ক্রন্দন চাহি না।’

লেখক : কবি, কলামিস্ট ও ধর্মীয় গ্রন্থপ্রণেতা। মুহাদ্দিস, ছারছীনা দারুস্সুন্নাত জামেয়ায়ে নেছারিয়া দীনিয়া, নেছারাবাদ, পিরোজপুর।

156 responses to “কারবালার মর্মান্তিক ঘটনা ও আমাদের শিক্ষা”

  1. ed pills that work generic ed pills – ed medications

  2. Hello, this weekend is fastidious designed for me, because this point in time iam reading this impressive informative piece of writing here at my house.

  3. After I initially commented I appear to have clicked on the -Notify me when new
    comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get
    four emails with the exact same comment. Is there a way you are able to remove
    me from that service? Cheers!

  4. Hi there! Would you mind if I share your blog with my zynga group?
    There’s a lot of folks that I think would really appreciate
    your content. Please let me know. Thanks

  5. Definitely believe that which you said. Your favorite justification appeared to be on the net the simplest thing
    to be aware of. I say to you, I certainly get irked
    while people think about worries that they plainly don’t know about.
    You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal.

    Will probably be back to get more. Thanks

  6. best ed medications: ed pills – ed pilled pill

  7. sildenafil reviews – sildenafil canada natural sildenafil

  8. Thanks-a-mundo for the blog post.Really looking forward to read more. Much obliged.

  9. hydroxychloroquine pills hydroxychloroquine

  10. Heya! I know this is kind of off-topic however I had to
    ask. Does managing a well-established website such as yours take a massive amount work?
    I’m completely new to operating a blog but I do write in my journal everyday.
    I’d like to start a blog so I can easily share
    my own experience and feelings online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips
    for brand new aspiring blog owners. Thankyou!

  11. Piece of writing writing is also a excitement,if you be familiar with after that you can write if not itis complicated to write.

  12. Phoebe says:

    When most of your blog is coming from an I, me or you standpoint, it can turn the reader off.

  13. Very informative blog post.Really thank you! Really Great.

  14. Looking forward to reading more. Great post.

  15. Yesterday, while I was at work, my cousin stole my iPad and
    tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube
    sensation. My apple ipad is now destroyed and
    she has 83 views. I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

  16. You have some really good posts and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I ad really like

  17. Remnant 2 says:

    Hey! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my good old room mate!He always kept talking about this. I will forwardthis write-up to him. Fairly certain he will have a good read.Thank you for sharing!

  18. An intriguing discussion is definitely worth comment. I do believe that you need to publish more about this topic, it might not be a taboo subject but usually people do not speak about such topics. To the next! All the best!!

  19. I’m truly enjoying the design and layout of your blog.It’s a very easy on the eyes which makes it much moreenjoyable for me to come here and visit more often. Did you hireout a designer to create your theme? Fantastic work!

  20. best ed pills ed pills from canada – erectile dysfunction pills

  21. A fascinating discussion is definitely worth comment. I believe that you should publish more about this topic, it may not be a taboo matter but typically people don’t speak about these topics. To the next! Many thanks.

  22. Ahaa, its nice discussion on the topic of thisarticle here at this blog, I have read all that, so now me also commenting here.

  23. Some truly good information, Glad I observed this. “Literature … is the rediscovery of childhood.” by Georges Bataille.

  24. Thanks-a-mundo for the article.Really thank you! Will read on…

  25. tubidy mp3 says:

    Pretty great post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I’vetruly enjoyed browsing your blog posts. After all I willbe subscribing for your feed and I am hoping you write again soon!

  26. Exipure says:

    I enjoy what you guys are usually up too. This type of clever work and reporting!Keep up the very good works guys I’ve added you guysto my own video.

  27. F*ckin tremendous things here. I am very glad to see your article. Thanks a lot and i’m looking forward to contact you. Will you kindly drop me a mail?

  28. GlucoTrust says:

    Thanks , I’ve recently been searching for info about this subject for ages and yours is the greatest I’ve discovered so far. However, what in regards to the conclusion? Are you positive concerning the supply?

  29. I am really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one nowadays..

  30. Thanks for your personal marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you’re a great author.I will be sure to bookmark your blog and will often come back very soon. I wantto encourage you continue your great writing, have a nice day!

  31. Hi there, everything is going well here and ofcourse every one issharing information, that’s in fact fine, keep up writing.

  32. Phrazle says:

    I was recommended this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed about my difficulty. You’re incredible! Thanks!

  33. zielony platform buty hvit bohemian kjole amazon deuter schultertasche tuta nike a quadretti nike stefan janoski noir noir blanco air max 97 footlocker xanderafrica

  34. Hey there! I’m at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

  35. best online international pharmacies india online pharmacy – order medication from india

  36. Awesome things here. I am very glad to look your post. Thanks a lot and I am taking a look forward to touch you. Will you kindly drop me a e-mail?

  37. Dor123 says:

    This is a great tip especially to those new to the blogosphere. Simple but very precise infoÖ Appreciate your sharing this one. A must read article!

  38. Dor123 says:

    I think this is a real great article post.Really thank you! Cool.

  39. Dor123 says:

    Thanks , I’ve just been searching for information approximately thissubject for a while and yours is the greatest I’ve found out till now.But, what in regards to the bottom line? Are you certain about the source?

  40. always i used to read smaller articles which also clear their motive, andthat is also happening with this article which I am reading here.

  41. Greetings! Quite practical tips in this individual article! It’s the minimal modifications that is likely to make the best improvements. Thanks a good deal for sharing!

  42. what causes ed – treatment of ed best treatment for erectile dysfunction

  43. A big thank you for your article. Awesome.

  44. GoogleSEO says:

    Thanks so much for the blog post.Really looking forward to read more. Keep writing.

  45. Fantastic blog article.Much thanks again. Really Great.

  46. Sí, tienen un programa de referencias para la gente que es apta para el marketing en Internet, la mayoría de las opciones de software de marketing decente lo hacen hoy en día.

  47. chloroquine mechanism of action aralen hcl

  48. When someone writes an article he/she retains the idea of a user in his/her mind that howa user can be aware of it. So that’s why this pieceof writing is amazing. Thanks!

  49. steve harvey new ed pill – new over the counter ed pills do sinus pills cause ed

  50. I used to be suggested this blog by my cousin. I am notcertain whether this submit is written by him as no one else recognise suchspecified approximately my difficulty. You are incredible!Thanks!

  51. Thanks-a-mundo for the blog post.Much thanks again. Really Cool.

  52. I’m not sure exactly why but this blog is loading extremely slow forme. Is anyone else having this issue or is it a problem on my end?I’ll check back later on and see if the problemstill exists.

  53. Great blog.Really thank you! Much obliged.

  54. This is one awesome article post.Thanks Again. Much obliged.

  55. What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has helled me outloads. I’m hoping to give a contribution & help other users like its helped me.Great job.

  56. losartan picture amiodarone substrate coreg hyperkalemia

  57. Thanks-a-mundo for the article.Really thank you! Awesome.

  58. I value the blog article.Much thanks again. Keep writing.

  59. Thank you ever so for you blog.Really thank you! Much obliged.

  60. No matter if some one searches for his vital thing, therefore he/she needs to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

  61. Seriously lots of amazing info.. canadian pharmacy

  62. Thanks so much for the blog article.Really thank you! Much obliged.

  63. This is one awesome blog article.Much thanks again. Awesome.

  64. Awesome article.Really thank you! Will read on…

  65. Thanks so much for the blog.Really looking forward to read more. Will read on…

  66. Great article.Really thank you! Really Great.

  67. Thank you for your article.Really looking forward to read more. Great.

  68. I appreciate you sharing this blog.Thanks Again. Really Great.

  69. Im obliged for the article.Really looking forward to read more. Great.

  70. This is one awesome article.Really looking forward to read more. Really Great.

  71. isinwheel says:

    I really enjoy the blog post. Cool.

  72. Im obliged for the post. Really Great.

  73. I really like and appreciate your post.Thanks Again. Cool.

  74. Thanks for sharing, this is a fantastic post.Thanks Again. Will read on…

  75. Thanks a lot for the article.Much thanks again. Want more.

  76. I think this is a real great blog.Much thanks again. Great.

  77. I value the article.Really looking forward to read more. Keep writing.

  78. wow, awesome blog article.Really thank you! Will read on…

  79. Thanks again for the article.Much thanks again. Fantastic.

  80. Really informative article post.Thanks Again. Will read on…

  81. I truly appreciate this article.Really thank you! Much obliged.

  82. I really like and appreciate your post. Cool.

  83. Thanks again for the blog post.Really looking forward to read more. Cool.

  84. 茶馆儿 says:

    Thanks so much for the blog post. Really Cool.

  85. 橙新聞 says:

    Major thankies for the article.Much thanks again. Fantastic.

  86. Im obliged for the blog.Really looking forward to read more. Really Cool.

  87. Thank you ever so for you article post.Really looking forward to read more. Really Great.

  88. Thanks-a-mundo for the blog article.Really looking forward to read more. Want more.

  89. I loved your blog.Thanks Again. Much obliged.

  90. Hey, thanks for the blog.Really looking forward to read more. Really Cool.

  91. I am so grateful for your blog. Want more.

  92. Thanks for sharing, this is a fantastic post. Keep writing.

  93. Thanks again for the post.Really looking forward to read more. Fantastic.

  94. Very neat blog article. Cool.

  95. Major thanks for the article post.Really looking forward to read more. Cool.

  96. Thanks a lot for the post.Much thanks again. Fantastic.

  97. Thanks for the blog post.Much thanks again. Awesome.

  98. Thanks again for the post.Really thank you! Great.

  99. nsfw ai says:

    I really like and appreciate your blog.Really looking forward to read more. Great.

  100. ai sexting says:

    I truly appreciate this article.Thanks Again. Really Great.

  101. sex ai says:

    I really enjoy the post.Thanks Again. Keep writing.

  102. I truly appreciate this post.Much thanks again.

  103. I truly appreciate this article. Cool.

  104. Rizz App says:

    Muchos Gracias for your blog post.Thanks Again. Want more.

  105. I really like and appreciate your article post.Much thanks again. Awesome.

  106. wow, awesome blog.Much thanks again. Fantastic.

  107. Thanks-a-mundo for the blog article.Really looking forward to read more. Really Great.

  108. Honista says:

    Thanks a lot for the blog article.Much thanks again. Awesome.

  109. Beneficial document helps make frequent advance, appreciate it write about, this pile-up connected with expertise is usually to hold finding out, focus is usually the beginning of money.

  110. I think this is a real great article post.Really looking forward to read more. Will read on…

  111. Very informative blog article.Really looking forward to read more. Fantastic.

  112. Very good blog article.Really thank you! Really Great.

  113. I think this is a real great blog article.Really looking forward to read more. Really Cool.

  114. Im thankful for the blog.Much thanks again. Will read on…

  115. Awesome post.Really thank you! Cool.

  116. I really like and appreciate your blog post.Really looking forward to read more. Great.

  117. sex ai says:

    I am so grateful for your blog post.Much thanks again. Keep writing.

  118. incest ai says:

    I value the post.Thanks Again. Fantastic.

  119. I really like and appreciate your post.Really thank you! Fantastic.

  120. Thanks a lot for the blog article.Thanks Again. Awesome.

  121. Looking forward to reading more. Great blog post.Really looking forward to read more. Really Cool.

  122. Hey, thanks for the blog post.Much thanks again. Fantastic.

  123. novelites says:

    Great, thanks for sharing this blog post.Thanks Again. Much obliged.

  124. Thanks so much for the blog.Much thanks again. Really Great.

  125. Say, you got a nice article post.Much thanks again. Really Great.

  126. nuutooplay says:

    Thanks again for the blog.Really looking forward to read more. Great.

  127. Fantastic post.Thanks Again. Keep writing.

  128. Awesome blog.Much thanks again. Want more.

  129. Really appreciate you sharing this article post.Really looking forward to read more. Really Great.

  130. Thanks so much for the article.Thanks Again. Will read on…

  131. Very neat blog. Keep writing.

  132. spicy ai says:

    Appreciate you sharing, great article.Much thanks again. Awesome.

  133. Rizz GPT says:

    wow, awesome article post.Really thank you!

  134. Thanks for the blog article.Really thank you! Keep writing.

  135. Looking forward to reading more. Great blog.Really thank you! Want more.

  136. I value the blog article.Much thanks again. Will read on…

  137. Thanks-a-mundo for the blog article.Really looking forward to read more. Keep writing.

  138. Im obliged for the article post.Really looking forward to read more. Fantastic.

  139. The most talked about weight loss product is finally here! FitSpresso is a powerful supplement that supports healthy weight loss the natural way. Clinically studied ingredients work synergistically to support healthy fat burning, increase metabolism and maintain long lasting weight loss. https://fitspresso-try.com/

  140. I loved your article post.Really looking forward to read more. Will read on…

  141. I really enjoy the article. Fantastic.

  142. I am so grateful for your blog article.Really thank you! Really Great.

  143. ai sexting says:

    Very neat article post. Much obliged.

  144. I am so grateful for your blog post.Really looking forward to read more. Want more.

  145. Thanks for sharing, this is a fantastic blog.Much thanks again. Keep writing.

  146. ai sexting says:

    Thanks for sharing, this is a fantastic article. Want more.

  147. Great, thanks for sharing this blog article.Much thanks again. Awesome.

  148. Thanks for sharing, this is a fantastic article post.Really thank you! Really Great.

  149. Honista says:

    Great, thanks for sharing this blog.Thanks Again. Will read on…

  150. Thank you ever so for you article post.Really looking forward to read more. Much obliged.

  151. Enjoyed every bit of your post.Much thanks again. Want more.

  152. Perya Game says:

    I appreciate you sharing this post.Much thanks again. Great.

  153. I really enjoy the article.Really thank you!

  154. Enjoyed every bit of your article.Really thank you! Will read on…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

x